Battle City recenzió
No kérem, mint látod, kedves Oldallátogató, még Effecta is írt egyet. Cleetus is már kettőt, én is kettőt, erre itt a harmadik recenzió. No read.
Battle City
Fejlesztő, kiadó: Namco(t)
Kiadás éve: 1985 (Eredetileg 1980)
Platform: Nintendo NES/Famicom, eredetileg arcade
Stílus: Shoot’em up, mondhatni. :)
Licenszelt: Igen
Rokon lelkek: Warpman; illetve a B. C. felmoddolt kalóz változatai Tank néven
Még mielőtt belekezdenék a recenziómba, le kell szögeznem valamit. Ez a játék egy gyerekkori emlék, igaz, hogy nekem csak hackelt változatokban voltak meg eme játéknak a különféle modjai. Rengeteget, és most nem tagadom, rengeteget játszottam ezzel a játékkal. Egész egyszerűen addiktív a játék. Annyira az, hogy nem egyszer vettem észre, hogy „nahát, már 40 pályát is megcsináltam? :)” – és ez azért egy első generációs NES játékhoz képest nagyon pozitív. Ehhez hasonlót a NES launch játéka, a Super Mario Brothers első része tudott kihozni belőlem. Meg talán a Bomberman…
No, magáról a játékról. Egy sárga tankot irányítunk, ahol pályánként húsz ellenséges tankot kell likvidálni, de úgy, hogy a saját bázisunkat – ami egy sas, körülvéve egy téglafallal - is védenünk kell, összesen harmincöt pályán. Mind a harmincöt egyetlen képernyőn zajlódik, viszont külön-külön stratégiát kell alkalmazni a sikeres teljesítéshez. Például az első pályán még a téglafal van erős többségben, de a hetediken már páncélfalból áll a terület majd kétharmada. Ha már a területen fellelhető környezetről beszéltem, elmondom, mik is lelhetőek fel a játékban. A téglafalat alapból négy lövéssel lehet teljesen eltüntetni, ha egy egész négyzetnyi részből áll a fal (Egy négyzet alatt egy tank méretét értem, ilyen négyzetekbe lehet rakni fél, vagy egész falat/vizet/jeget a pályaszerkesztőben. Erről még lesz szó, ígérem.), de kettővel is elintézhetőek, ha a tankunkat fejlesztjük (és erről is még írok kicsit lejjebb). Viszont ezekkel a fél, vagy negyed falakkal vigyázni kell! Mert ezeknek van egy úgymond „point blank” tulajdonsága. Tegyük fel, hogy az egyik végen tartózkodunk mi, a másikon pedig egy ellenséges tank. Az egyikünk nem tudja eltalálni a másikat, viszont a túloldalról simán lekapja az innenső oldalon bámészkodó tankot. Nos, ez kockázatos, de ha kitapasztalod – és ezt a játékot nagyon könnyű – akkor nem egyszer fogod ezt alkalmazni! De visszatérve a környezetre, vannak páncélfalak is, ezt is lehet felesben (itt nem a féldecis alkoholtartalmú itókára gondolok) is rakosgatni – de: ezt csak egy negyedik szintű tankkal lehet szétlőni! Ezenfelül láthatunk vizet is (innentől már csak egész négyzetesek a dolgok), amin az eredeti játékban nem tudunk átmenni, viszont a YS-féle Tank hackekben egy pickuppal igen. Itt esik meg az a dolog, hogy a hack túl tud tenni az eredeti minőségén… Aztán ott az erdő, ami majdnem teljesen eltakar mindent, ami alatta van. Lehet valamennyire látni, hogy tartózkodik arrafelé valaki, de ha nem vigyázunk, akkor valaki gyorsba megtalál altájon lőni és akkor leszen pukk! És utolsónak ott van a jég, amire ha rámegyünk, akkor egy-másfél négyzetnyit irányíthatatlanul csúszunk előre. (Ha mondjuk SNES-en lenne ez a játék, érdekes lenne, ha mondjuk a jég összetörne a tank alatt, és akkor -1 élet.)
No, akkor áttérnék a pickupokra, amelyeket a villogó tankok ejtenek egy random területre a pályán, ha beléjük eresztünk egy lövést – mindegyik felvétele 500 pontot eredményez. Először is ott a csillag. Ezzel fejleszthető a tankunk. Első szinten elég lassú a lövésünk, és egyszerre csak egy lövés lehet a képernyőn. Másodikon már nagyobbnak fest a tankunk, de csak annyi a plusz, hogy gyorsabban halad a lövésünk. Harmadikon már két duplaerős (már két lövéstől eltűnik egy négyzetnyi téglafal, nem négytől) lövésünk is lehet egyszerre a képernyőn, míg negyediken – ez a maximum – már lövéseink a páncélfalakra is káros hatással van! Viszont vigyáznunk kell, mert így is, úgy is egyetlen lövéstől felrobbanunk, és megint első szinten találjuk respawnolt tankunkat. Hacsak nem vesszük fel a sisakot! Ez ugyanis kb. 15-20 másodpercre védelmet ad az ellenséges lövésektől (mint amikor elkezdődik a pálya, akkor is pár másodpercig védettek vagyunk) – szóval ekkor lehet gyakni! :) Harmadikként ott a gránát. Ez az összes képernyőn levő rivális tankot (maximum négy van a képernyőn mindig) felrobbantja. Negyedik pickup a tank… egy bónusz élet, kinek nem éri meg? (Főleg, hogy a játék egyetlen egyszer ad extra életet, 20000 pont elérésekor.) Ötödiknek ott a lapát, ami páncélfallal veszi körül a bázisunk kb. fél percig. Mivel az ellenség gyenge a páncélfal elpusztításához, ez is nagyon hasznos. Hatodiknak ott van az a… FOGALMAM SINCS, mi, mert nem tudom, de ez lebénítja az összes tankot úgy 20 másodpercig. Tehát ezeket ejti a 6., a 12., és a 18. tank. Egyszerre csak egy pickup lehet a képernyőn, szóval ha bespawnol egy újabb villogó tank, a képernyőn levő előző eltűnik! Erre jó lesz figyelni, Kázmér.
Akkor pár szó következzék az ellenséges tankokról. Négy fajtája van. Az elsőnek semmi különlegessége nincs. A második az elsőnek a némileg felgyorsított lövésű változata, ennek a lövőcsövének a vége egy kicsit vastagabb. A harmadik a gyors tank, ez bizony sokkal gyorsabb mindegyikünknél, és bizony okozhatnak néhány kellemetlen pillanatot a speed boostjuk miatt. A negyedik a behemót. Ez az egyetlen ellenfél, amelyikbe nem egy, hanem négy lövés kell, viszont ez egy kicsikét lassabb tempóra képes. Ezekkel az ellenséges tankokkal nincsen sok gondom, azt leszámítva, hogy az útkereséssel kicsit gondban vannak. Jó, értem én, hogy ’80/’85-ből van a játék, tehát nem lehet hiperszuper AI-je, de ez egy kicsit butuska. Végülis ez kompenzálja a fölényüket. :)
A másik gondom a játékkal az, hogy nincsen háttérzene. Mindössze három rövid kis dallam van az egész játék alatt. Az első az, amikor elindítasz minden alkalommal egy pályát. A második az, amikor felveszel egy életet, ez is pár másodperces. A harmadik pedig az epilepsziaveszélyes Hiscore képernyő alatti zene. (Meg talán a Pause hangeffekt…) Semmi zene nincs háttérben, csak a tankok monoton zaja, illetve a miénk. Hogy megvédjem, például a Mario Bros.-ban se volt háttérzene!
No, mikről nem beszéltem még… például a pályaszerkesztőről! Lehet ugyanis saját pályákat fabrikálni… de – nem lehet elmenteni őket. Kár érte. :( Viszont bármelyik pálya helyett lejátszhatjuk ezt, ugyanis bármelyik pályán indulhatunk. (Ellentétben az eredeti játéktermi változattal.)
És most a pozitívum: Baromira addiktív, bár ezt már leírtam. Egyszerűen képes bárkit megfogni, hogy játsszon ezzel a játékkal. Pedig annyira alap, annyira egyszerű – és EZ fog meg engem is benne. Nem kell 3D, nem kell hiperszuper effekthalmaz a játék jónak titulásához. És még valami: KETTEN is játszhatjuk, ami igencsak ötletes. Martinnal toltunk is videóban egy netplayt a mindjárt leírásra kerülő kalózváltozattal, és élveztük. Egyszerűen még addiktívabb.
Pontozva annyit mondanék a játékról, hogy 7/10. Nincsen sajnos vége, ugyanis a 36. pálya egyenlő az 1.-vel, csak gyorsabban jönnek be a tankok és más leosztásban.
Áttérve a YS (KenSheng) által 1990-ben kiadott hackre. Képesek voltak még jobbá tenni az alapból is addikítv játékot. Például száznál is több pályát is beletuszkoltak a „Tank M” változatba, ahol a 35/36 pályának van kettő, „eltolt” változata is. Érdekes megvalósítás! De ami még jobb: nem csak egy lövés kell a tankokba, hanem van, amelyikbe kettő, van, amelyikbe három! Sőt: egyszerre HAT tank a képen, nem négy. És az egészet megkoronázva: az ellenséges tankok is képesek felvenni a pickupokat! Ha felveszik a csillagot, akkor át tudnak lőni a páncélfalon, gránátnál felrobbanunk, bénítónál mi bénulunk le, a lapátnál a bázis körül eltűnik a téglafal, az extra tanknál mindegyik hirtelen villogó tankká alakul (na EZ hasznos!), a sisaknál mindegyik hirtelen 4 lövésvédő páncélt kap. Ez már igencsak izgalmas. És itt is él a trükk a kétjátékos módban, ha elfogy valamelyikőtök élete, a másik rovására vissza tud jönni játszani.
Írtam arról is, hogy a kalózváltozatban át lehet menni a H2O-n, nos: a hajó pickuppal (ez az egyik extra pickup a játékban) ez megvalósulhat. A másik extra pickup a pisztoly, vagy mondjuk úgy: stukker. (<3 D:) Ezzel kapásból négyes szintre ugrunk a kettesről (nincs egyes szint a játékban!), és ha felveszünk erre egy csillagot, akkor már az erdőt is egy lövéssel leszánthatjuk. Pusztító… :) – És ha a gép veszi fel, átalakul a mi tankunkká, csak fehér színben. Veszélyes. :o
A kalózváltozat 8 pontot kap a tízből. Egyszerűen még jobb, mint az eredeti. Tessék kipróbálni (Tank 1990 (As) – keressetek rá Rombay-en.), és netplayezzetek ezen, mert jó lett!
Battle City: 7/10
Tank 1990 – Tank M: 8/10
Visor
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.