Írásbeli mű by L
Ez egy általam írt kritika és szövegelemzés amelyet igyekeztem építő jelleggel elkészíteni. Íme:
Hien-Túl szép
Hát igen… túl szép. Ez az a kifejezés, amely nem illik rá erre a szövegre. Miért is? Mert nem szép. Sőt, egyenesen gyerekes. Mivel Hien még gyerek… Miért kerültek be gyerekek a Megasztár nevű „zenei tehetségkutató műsor” adásaiba? Olyan gyerekek, akiknek még nem mutált a hangjuk, és személyiségük kialakulása sem fejeződött még be?
Szerény véleményem szerint a zsűri ezzel a tettével többet ártott nekik, mint használt. Vegyük például Tóth Lüszi esetét. Első válogatáson még egy esetlen kislány ment be, aki az anyukája kezét fogta, majd a végére pedig megnőtt az arca, hogy ő a hűdeprofivagyok énekes. Pedig nem.
A Megasztár zsűrije minden bizonnyal füldugót használt, vagy aludt amikor énekelt akár Lüszi, akár Hien vagy épp Fekete Dávid üvöltözte végig a Lehetsz királyt vagy a Can You Feel The Love Tonight című méltán híres, és popzenei klasszikussá vált Elton John dalt. Egy jó zenész meghallja azt, hogy nagyon hamisan énekel valaki. Lásd például a Csillag Születiket. Ott jó volt a rosta, aki nyert Tabáni István nagyon tehetséges, és tiszta énekhanggal áldotta meg a sors.
Míg a gorcső alá vett Hienre nem teljesen mondható el.
Nézzük csak meg ezt a szöveget, melyet Szabó Ágnes szerzett.
„Azt mondod, az a szép
kinek a szeme kék...
És azt, hogy ilyen csoda nem várt soha még.”
Már az első sor rejt hibákat. Miért jut róla eszembe Fekete Pákó és a többi mulatós muki, aki feldolgozta ezt a méltán híres magyar nótát? „Az a szép, az a szép akinek a szeme kék”. Ez most vagy lopás, vagy profanizálása a nótának. Ezt nem tudom, de szerintem nem volt elég kreatív a mi Ágnesünk.
„S ha meglátsz valahol,
szíved már zakatol,
és ez bőven elég.”
Ezzel a versszakkal nincs is különösebben baj, csak olyan se füle, se farka érzést kelt bennem.
„És bárcsak ott lennénk egy elzárt szigeten,
mert ez a szerelem, biztosra vehetem.
De mondd meg, van-e hab a kedvenc sütimen,
vagy mondd meg, mi a nevem”
Na itt viszont annál több érdekességet véltem felfedezni. Az első két sorral még különösebben nincs baj attól eltekintve, hogy gyerekesnek tűnik, viszont a harmadik sor. Az kiverte a biztosítékot. „De mondd meg, van-e hab a kedvenc sütimen, vagy mondd meg mi a nevem?” Úristen. Ez komolyan mondom fáj. Kiverte tényleg azt a 25 amperest. Már az alapgondolata is eléggé gagyivá teszi: mondd meg, van-e hab a kedvenc sütimen. Ha egy nyelvészprofesszor meglátná ezt, elsírná magát. Gondolom a kedves olvasó is hasonlóképpen érez, mint most e sorok írója. Hogy jön ide az, hogy van-e hab valakinek a kedvenc édességén?
„Meseszerű kép,
csak egy kicsit túl szép
Hogy percekre láttál,
s már karodba zárnál.
Meseszerű kép,
amit sose hinnék.
Ha igazi lennél,
a szemembe néznél…
mi sose volt kék.”
Ez egy szokásos refrén szöveg, tipikusan a gagyibb popzenékre jellemző fordulatokkal, koppintva a külföldi sémákat. Ilyenekkel találkozhatunk a manapság hírhedtté vált popzenekaroknál is, ezért ebbe nem kötnék bele.
„Azt mondod, ez a nyár
pont az, mit álmodtál.
Te és én kézen fogva, mint egy csoda-pár.”
Itt ebben a versszakban érdekesen jönnek ki a szótagszámok. Kijönni kijönnek, csak a hangsúlyos helyekkel nem mindig párhuzamosak a szótagok, és ez retorikailag is elég nagy probléma. Az pozitívum, hogy szerzőnk megpróbálkozik irodalmi fordulatok alkalmazásával ami – még ha nem is mindig jön össze – megdobja egy picit a dal amúgy eléggé gyerekes hangvételét.
„És győztes vagyok én,
s te vagy a nyeremény…
Őrült az, aki vár”
Itt is pozitívumként említeném Ágnesnél azt, hogy az irodalmi fordulatok egy picit megpróbálják feledtetni velünk azt a képet, hogy egy 14-15 éves lány, aki még korántsem felnőtt ilyen komoly dolgokról énekel.
„Rossz a szereped,
láttam eleget.
Jobb, ha feladod,
máshol keresed.
Tudd, hogy nagy a tét,
s ennyi nem elég!
Ez a gyönyörű,
rózsaszínű ég - nekem túl szép.”
Itt viszont egy viszonylag új dolgot próbált ki a szerző. Miszerint a két refrénrész szövege különbözik. Ez az ötlet nekem kifejezetten tetszik, remélem más előadók is ki fogják próbálni. Tartalmilag pedig tükrözik azt, hogy egy 14-15 éves lány mit lát a világból, és azt hogyan érti meg.
Mert a Megasztár 4. szériájával is ez volt az egyik baj. Az énekes nem értette miről énekel, és mit. A „Fák is siratják” című nagyon szép musical részlet, mely a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról egyik – ha nem a legszebb betétdala. Aki ismeri a musicalt tudja, hogy ez olyan résznél hangzik el, ahol egy nagyon bensőséges élethelyzet, a halál átélése az, amit vissza kell adni az előadásban. A Rihannás frazírok és díszítések nem illenek oda, ahogy ezt Hien is előadta. Nem is értem, miért nem mondták meg neki a zsűritagok. Továbbá biztosra veszem, hogy senki sem magyarázta el számára, miről is szól az a szöveg. Ezt ne rójuk fel neki hibaként, mivel annyi idősen nem értheti azt még meg, nem nőtt még fel.
És hangsúlyoznám még egyszer: gyerekek ne kerüljenek be zenei tehetségkutató vetélkedők döntőjébe, mert az később tönkreteheti akár az életüket is.
Laczfy87
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.